Zralost smyslového vnímámí:
- zrakem rozlišit tvary od sebe
- znát alespoň některá písmenka a číslice
- poznat první hlásku ve slově
- analýza a syntéza slova /rozklad na hlásky : pes = p - e - s, a naopak syntéza slova z hlásek/
Zralost grafomotoriky a vizuomotorické koordinace:
- správné držení tužky, pozor hlavně u leváků
- podepsat se alespoň křestním jménem tiskacím písmem
- zabránit křečovitému /silný tlak/ nebo nesprávnému držení tužky
- procvičování nejlépe kreslením všemi možnými materiály /voskovky, tužky, křídy aj./ event. cvičení podle různých sešitů /"Těšíme se školy" apod./
Řeč:
- Ideálně dítě dokáže vyslovit všechny hlásky do nástupu ZŠ, protože chodit v 1. třídě na logopedii a ještě zvládat školu je hodně nároků naráz. Toleruje se nesprávná výslovnost R, Ř, ale pokud dítě patlá více, je třeba uvažovat o odkladu školní docházky a intenzivní nápravě zanedbané výslovnosti.
- Řečová vada bývá často doprovázena potížemi ve čtení a psaní.
Rozumové schopnosti:
- orientace v čase /včera - dnes - zítra, ráno - poledne - večer, řadit události chronologicky podle děje, vánoce v zimě apod./, nemusí znát hodiny, měsíce, ale dny v týdnu a roční období ano.
- třídění věcí podle velikosti, délky, množství, druhu /větší - menší/
- materiál, z čeho jsou předměty vyrobeny /dřevo, PVC, sklo, papír apod./
- pravolevá orientace
- logické úvahy o pojmech /co mají podobného stůl a židle, nebo košile a svetr/
- znát základní i doplňkové barvy /oranž, fialová, růžová .../
- početní představy - vědomosti /kolik nohou má pes, kolik je dnů v týdnu.../
- počítat do 10 a zpět
- na prstech "počítat" do 5 /na konkrétních případech ubírat a přidávat/
Paměť:
- zapamatovat si větu 7 - 8 slov a doslova ji zopakovat
- znát básničky a písničky
Chování:
- soustředěnost: schopnost se soustředit, zaměřit pozornost. I chytré dítě může být nesoustředěné a mít pak ve škole potíže. Vydrží dítě když mu je čtena pohádka bez odbíhání, lezení po židli? Dokončí úkol, který si i samo dalo - obrázek, stavebnice, hrad z písku?
- citová zralost: emoční stabilita - např. že dítě nebude reagovat na nezdar či nespravedlnost impulzivním výbuchem nebo pláčem. Závislost na matce přiměřená, dokáže se odloučit bez potíží.
- sociální zralost: schopnost velkou část dne trávit ve skupině vrstevníků mimo domov, přijmout místo rodičů autoritu učitelky, osvojení hygienických návyků. Např. vykat dospělým, pozdravit, poděkovat, poprosit, obléknout se, postarat se o své věci, obout boty a zavázat tkaničky na kličku, jít samo na WC. I chytré děti mívají stres ze školy ne kvůli vyučování, ale kvůli strachu z těchto sociálních situací.
- pracovní zralost: dokázat vydržet u úkolu a dokončit ho, i když ho nebaví.